keskiviikko 16. joulukuuta 2015

JOULUFIILIS ?

"Sen lapsenmieli löysi, tuntein vaistosin
Ja tunnelman niin herkän tavoitin
Nyt aikuisena pienen hetken ohikiitävän
Voi löytää vielä tunteen lämpimän

Jos lapsen vahvan uskon vielä löytäisin
Niin jouluntähti loistais vieläkin
Se syttyy niille jotka sen vain nähdä haluaa
Ja valaisee vain lapsen maailmaa

Tähden tähdistä kirkkaimman
Mä toivoisin hohtavan taas joulun sanomaa"

Pari aikaisempaa joulua oon jotenkin stressannut sitä että tuleeko mulla sitä fiilistä ollenkaan ja jos ei tule niin tuntuuko koko joulu yhtään miltään. Tänä vuonna oon stressannut joulua (lahjoja enimmäkseen) taas jälleen kerran tosi paljon..Kuvittelin etten enään joulun lähellä murehtisi lahjoja tai muita kun kaiken piti olla niin hyvin suunniteltu ja ostettu etukäteen,just joo. Tuolla kaupoissa oon pyörinyt tälläkin viikolla hiki hatussa ja stressannut lahjojen takia. Tänä jouluna mulla on ollut jotenkin todella ärsyttävä ajatus omassa päässäni "mitä jos nämä lahjat eivät riitäkkään?". Kyseinen ajatus johtuu varmaan siitä että oon ollut poissa kotoa nyt kohta nelisen kuukautta ja ehkä haluan lahjoilla jollakin tavalla "hyvittää" tätä mun poissaoloa. Olin suunnitellut suurinpiirtein mitä ostan kenellekkin mutta överiksihän se taas meni, mulla on tosiaan ruumaan menevä matkalaukku täynnä pelkkiä joululahjoja. Ihan typerä ajatusmaailma mulla, tiedän mutta minkäs sitä itselleen mahtaa. Juuri tälläinen lahjojen ja kaiken maailman joulusuunnitelmien kanssa panikointi varmasti vain syö sitä aitoa jouluntunnelmaa.


Mulla oli neljän päivän päänsärky tän kaiken stressin takia, joka onneksi helpotti kun vihdoin eilen sain viimeisetkin jutut hankittua, ainakin luulen että sain. Toisaalta kuka ihminen ikinä voisi ajatella että jokin lahja ei olisi tarpeeksi, ajatus on tärkein eikö niin? Yksi päivä mietin että mulla ainakin on sellaisia ajatuksia että joka joulu mun hankkimien lahjojen pitää olla parempia kuin aikasemmin ja jokaisen ihmisen pitäisi saada suunnilleen saman arvoisia lahjoja. Aivan hullua?! Varsinkin nyt kun sen tänne "sanoo" ääneen kuulostaa se ihan hullulta..Ajattelinkin ehdottaa kotona että ehkä seuraava joulu voitaisiin viettää vaikka meidän mökillä tai ihan kotona vaan mutta unohdetaan lahjojen ostaminen kokonaan. En ole hetkeäkään ajatellut että minäkin todennäköisesti saan jotain joululahjoja koska ajattelen vain kaikkia muita.. Käytiin tosiaan viime viikonloppuna Marian kanssa shoppailemassa ja mulla tuli jotenkin tosi huono omatunto kun ostin itelleni uudet rennot matkustusvaatteet vanhojen riepujen tilalle. Luin vasta tähän liittyvän hyvän artikkelin siitä kuinka ihmiset usein unohtavat joulun alla itsensä kun keskitytään kaikkien muiden lahjoihin sekä muuhun hömpötykseen. Pointtina artikkelissa oli se että jokaisen pitäisi muistaa hemmotella myös itseään jollain tavoin ns. palkintona kuluneesta vuodesta ja siitä että on selvinnyt kaikista huonoistakin hetkistä.  


Mulle kävi tänä vuonna se mitä melkein joka vuosi "pelkään" etukäteen, joulufiilis tuli ja meni jo marraskuussa. Nyt murehdin sitä turhaan eikä se varmasti silloin tule. Yleensä talvella kotona olemme polttaneet toosi paljon kynttilöitä ja sytyttäneet ihanat jouluvalot palamaan. Ulkona on ollut lunta ja ihanan kirpakka pakkanen. Täällä ulkona on vielä ihan vihreät nurmikot ja lämpötilat näyttää usein sitä +10 asteen luokkaa. Host-äidin kanssa ollaan puhuttu siitä kuinka hänelläkin meni useampi vuosi kun tottui siihen että täällä ei ole valkoista joulua.


Tässä on nyt kuitenkin paljon kaikkea muutakin mitä pitää miettiä esimerkiksi lentojen suhteen ja kuten yleensäkkin murehdin aina aivan liikaa. Ehkä tämä kaikki helpottaa kun on pari päivää saanut olla vain kotona. Täällä kuuntelen spotifystä joululistaa ja kummasti alkaa joulun tunnelma kohoamaan. Ei muuten ole joulua jos ei kuuntele Vesa-Matti Loirin tai Jari Sillanpään joululauluja! Meidän kotona varmaan jo perinteeksikkin muodostunut noiden levyjen kuuntelu. Täällä oon muuten huomannut että lapsista ja päiväkodista jotenkin saa sellaista jouluntuntua, voin vain kuvitella kuinka erilainen joulutunnelma lapsiperheissä on joulun alla. Ehkä yksi aikuiseksi kasvamisen miinus puoli on se että enään joulukaan ei ole samanlainen kuin se oli lapsena (kuten ei mikään muukaan..:D). Nyt joulussa merkityksen saa aivan erilaiset sekä jollain tavalla ehkä oikeatkin asiat.Mulle ainakin lapsena joulu on ollut ehkä enemmän sitä saamisen iloa nyt taas sitten aivan päinvastoin. Antamisen ilo, paras ilo! En malta odottaa kun näen kaikkien ilmeet ja reaktiot kun he avaavat paketteja ja muutenkin ihanaa, JOULU.


Kannatti muuten kirjoittaa tästä joulufiiliksen kadoksissa olemisesta tänne sillä nyt tuntuu että oon aivan fiiliksissä täällä kun kuuntelen kaikkia joululauluja (Antti Tuiskua tällä hetkellä,ihana tämäkin joululevy) sekä tiedän että kohta pääsen paketoimaan lahjoja ja syömään torttuja&pipareita + juomaan oikeeta glögiä. Voi että odottavan aika on muuten pitkä.. Tuntuu että mitä lähempänä lähtö on sitä enemmän sitä vain odottaa ja sitä hitaampaa aika kuluu. En varmaan nyt pariin viikkoon tänne mitään kirjoittele joten palataan asiaan sitten loman jälkeen. Ihanaa ja rauhallista joulua kaikille, nauttikaa läheistenne seurasta sekä kiireettömyydestä! :)
 + Totta kai siitä ruuasta ;)

Mistä teille muuten tulee joulufiilis? Onko teillä joka vuosi samat perinteet ennen joulua sekä jouluaattoina? 

Jouluksi kotiin ♥ 
-Saija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti